Hvad kan et varemærke bestå af?

Et varemærke er typisk en virksomheds navn, logo, eller kendetegnet på en virksomheds produkt eller service. Et varemærke anvendes i forbindelse med markedsføring. Det giver en konkurrencemæssig fordel og er med til at styrke image og forretning.

Den almindelige forbruger genkender virksomheden på varemærket og skelner det nemt fra konkurrenterne. Derfor er det en god idé at få varemærket registreret og beskyttet, så virksomheden med juridisk dokumentation kan forhindre andre i at kopiere, misbruge eller underminere det image, som virksomheden opbygger.

Et registreret varemærke kan bestå af et eller flere elementer.
  • Ordmærker: Alt hvad du kan skrive med almindelige tegn. Fx Hummel eller AGF.
  • Figurmærker: Logoer mm.
  • Formmærker: Varemærker i tredimensional form, hvor selve varens form, udstyr eller emballage udgør varens kendetegn.
  • Positionsmærker: Varemærker som består af den særlige måde, hvorpå varemærket er anbragt eller fastgjort på produktet.
  • Mønstermærker: Varemærker der udelukkende består af et sæt elementer, der gentages regelmæssigt.
  • Farvemærker: Varemærker der udelukkende består af en enkelt farve uden konturer eller en kombination af farver uden konturer.
  • Lydmærker: Kendingsmelodier og signaturlyde som fx Hjem Is-klokkerne og Dolbys introduktionslyd.
  • Bevægelsesmærker: Varemærker der består af eller omfatter en bevægelse eller en ændring i placeringen af varemærkets elementer.
  • Multimediemærker: Varemærker der består af eller bliver til af en kombination af billede og lyd.


Fordele ved registrering

Når I registrerer et varemærke, er det udelukkende jeres virksomhed, der har rettighederne til at bruge det.

Den eneret er med til at styrke virksomhedens brand og position på markedet og I har muligheden for juridisk at kunne forhindre konkurrenter i at bruge jeres varemærke eller et, der minder så meget om jeres, at forbrugeren ikke ser forskellen.

Hvis et lignende varemærke registreres, vil det betyde, at jeres brand udvandes og svækkes og I mister jeres kendetegn og eneret og dermed markedsandele og forretningsomsætning. Da det juridisk kun er jeres virksomhed, der må bruge det registrerede varemærke, står I stærkt til at vinde en eventuel sag om efterligning eller kopiering, hvis en konkurrerende virksomhed krænker jeres eneret.

™ eller ®

™ står for trademark” (varemærke). Du kan bruge symbolet til at vise andre, at du har et mærke, som du bruger som varemærke, men uden at have registreret det. Du kan også bruge symbolet mens din varemærkeansøgning er under behandling. Du viser omverdenen, at du har f.eks. et logo eller et navn, som du enten bruger eller anser som dit varemærke.

I Danmark kan man frit bruge symbolet, men der kan være andre regler for brugen af symbolet i andre lande, hvorfor man bør være opmærksom på dette, såfremt man ønsker at gøre forretning i andre lande end Danmark.

® står for registreret varemærke. Du bruger symbolet til at vise, at du har et navn eller et logo, de er et officielt registreret varemærke. Du må kun bruge dette symbol, hvis dit varemærke er officielt registreret.